Ramowy rozkład dniaModel absolwentaZajęcia dodatkowe
Nasze grupy

ZerowkaOddział przedszkolny Karsibór

Drodzy Rodzice

Od jutra tj. piątek – 27 marca- zmieniamy formę przekazywania Państwu informacji.
Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci będę umieszczała na poczcie e-mail.
Ze względu na zaistniałą sytuację stworzona została poczta naszej grupy przedszkolnej w Karsiborze.
Wystarczy zalogować się na pocztę: karsiborfa9@gmail.com i pobierać zamieszczone przeze mnie informacje.
Ta forma ułatwi nam komunikację i pozwoli na przesyłanie różnorodnych materiałów.
Hasło zostanie przesłane do Państwa w formie: sms.

Pozdrawiam serdecznie

Alfreda Kruk

26 marzec 2020 r.

Temat dnia: Dzień dobry bocianie

Ćwiczenia poranne – zabawa naśladowcza „Tak jak bociany” - opis podany 25 marca.

Należy pokazać dziecku ilustrację z bocianem i wspólnie omówić jego charakterystyczny wygląd.

Rozwiązanie zagadki słownej:

    Na czerwonych długich nogach po łące wędruje. Wśród zielonej trawy żabki wypatruje. (bocian)

Wysłuchanie opowiadania „Bocian i jego gniazdo” Doroty Kossakowskiej.

    Wiosna powoli zaczyna swe królowanie. Pojawiają się liście na drzewach, w ogrodach i lasach zakwitają kwiaty. Wszystko budzi się do życia. Ptaki też wiedzą, że rozpoczęła się wiosna. W bocianim gnieździe, które do tej pory stało puste, coś się dzieje. Wczesnym rankiem przyleciała para bocianów. Ich gniazdo znajduje się na starym drzewie. Mieszkają w nim od kilku lat i nie jeden raz doczekali się potomstwa. Każdego roku, gdy przylatują z ciepłych krajów, dokładnie oglądają gniazdo. Padające deszcze, śnieg, wiatr i mróz uszkodziły ich dom. Trzeba je trochę poprawić. To zadanie dla bocianiego taty. Przynosi do gniazda patyki, gałązki i sprytnie umieszcza w miejscach, gdzie są dziury. Znosi też trawę, aby gniazdo było miękkie i wygodne. W tym czasie bociania mama poleciała na pobliskie pole, gdzie rolnicy rozpoczęli wiosenne prace. W poruszonej przez pług ziemi łatwo znaleźć pożywienie. Dżdżownice, myszy czy nornice to pyszny kąsek dla bocianów. Bociany odwiedzają też leżące niedaleko gniazda łąki. Można tam trafić na ślimaki, owady, jaszczurki. Kiedy wieczorem para bocianów spotkała się w gnieździe okazało się, że jest niespodzianka. Pojawiły się dwa piękne jajka, z których wylęgną się małe bociany. Bociania mama ogrzewa je swoim ciałem. Za jakiś czas pojawią się pisklęta, które będą bardzo głodne. Przez dwa miesiące ich rodzice będą znosić jedzenie, aby małe bocianki mogły zmienić się w piękne dorosłe ptaki. Późnym latem razem z rodzicami wyruszą w daleką drogę, aby zimę spędzić w ciepłych krajach. A po powrocie zbudują gniazda i założą własne rodziny.

„Co wiemy o bocianach” - zachęcenie dziecka do swobodnych wypowiedzi. Co zapamiętało o bocianie i o jego życiu. Wdrażanie do budowania prostych zdań poprawnych gramatycznie.

Praca plastyczna „Bociany na łące” - przygotować należy: farby plakatowe – różne odcienie zieleni, żółty, czerwony, niebieski, słomkę do napojów, kredki. Kartka biała z bloku technicznego lub szary papier. Na dole kartki rozlewamy dziecku kilka zielonych plam farby. Dziecko słomką rozdmuchuje farby ku górze – w ten sposób powstaje trawa. Następnie z innych kolorów – robią małe plamki – kwiaty. Na koniec kredkami dorysowują na górze kartki wymyślone przez siebie elementy np. słońce, chmury, motyle, bociany w locie i chodzące po łące.

Zabawy na powietrzu na własnym podwórku lub ogrodzie. Gry planszowe, układanie puzzli z rodzeństwem lub rodzicami.

25 marzec 2020 r.

Krąg tematyczny: „Powroty ptaków”

Temat dnia: „ Ptaki już do nas lecą”

„Poznajemy ptaki” - oglądanie książek i albumów o tematyce przyrodniczej. Wzbogacenie wiedzy dzieci – nazwy ptaków, które wracają z ciepłych krajów.

Zabawy i ćwiczenia poranne Nr 30 - „Tak jak bociany” - opowieść ruchowa wymyślona przez rodzica – np. - bociany lecą – naśladowanie ich lotu;
- stanie na jednej nodze;
- szukanie żab;
- żabki skaczą, uciekają itp.

„Śniadanie Julka i Jagody” - wprowadzenie litery j J na podstawie wyrazu jajka.

Cele:

- wprowadzenie drukowanej i pisanej litery j J
- doskonalenie słuchu fonematycznego
- określenie głoski j jako spółgłoski

Wysłuchanie opowiadania Doroty Kossakowskiej „Śniadanie Julka i Jagody”

    Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła je jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które mają smak jagodowy. Jaja i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smakowite.

Rozmowa na temat opowiadania:

- Jakie zwierzęta hodują rodzice Julka i Jagody?
- Kto znosi jajka?
- Skąd bierze się mleko?
- Co mama przygotowała Julkowi na śniadanie?
- Jaka kura zniosła jajka?
- Co na śniadanie je Julka?
- Jakie jogurty najbardziej lubi Julka?
- Co o jajkach i przetworach mlecznych mówi Julek?

Wykonanie ćwiczeń w karcie pracy str. 52 – dzieci starsze.

Analiza i synteza słuchowa wyrazu „jajko”.

- Wybrzmiewanie sylab i głosek.
- Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem.
- Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu jajko.
- Liczenie głosek w wyrazie jajko.
- Podawanie wyrazów z głoską j w nagłosie np. jagoda, jaskinia, języki, jabłko, Jurek itp.

Rozwiązanie zagadki.

    Potrafią latać i pięknie śpiewać
    oraz gniazda budują.
    Każdego roku do ciepłych krajów odlatują,
    lecz niektóre u nas zimują.
    (ptaki)

„Co wiem o ptakach?”

swobodna rozmowa z dzieckiem: wymienianie nazw, rozmowa o sposobie odżywiania, wygląd, wyodrębnianie ptaków, które odlatują na zimę i tych, które zostają z nami.

Praca plastyczno – techniczna „Ptaszek” - wycinanie i łączenie elementów z papieru – dzieci starsze.

Cele:

- Zapoznanie ze sposobem wykonaniem ptaka.
- Doskonalenie umiejętności precyzyjnego odrysowywania szablonu.
- Rozwijanie inwencji twórczej.

Rodzice mogą narysować szablon ptaka bez skrzydeł na kartce z bloku technicznego A5 i wyciąć. Dziecko obrysuje szablon na swojej kartce i wytnie. Następnie zwykłą kartkę z bloku Ab złoży w harmonijkę – to będą skrzydła ptaka. Na środku tułowia należy zrobić nacięcie przez które przekłada się skrzydła. Ptaszka można pomalować, przykleić wycięte z czarnego papieru oczy.

Dzieci starsze – ćwiczenie str. 53 – zaznaczenie w wyrazach litery j kolorem niebieskim.

Zachęcam do wspólnego układania puzzli.

24 marzec 2020 r.

Temat dnia: „Wiosna jest blisko”

„Wiosny czas” - zabawa oddechowa. Dziecko siedzi na dywanie przed nim duża biała kartka lub materiał – umawiamy się, że to jest śnieg. Dajemy dziecku kartki w kolorze zielonym, może być bibuła i prosimy by porwało je na małe kawałeczki, gdy wszystkie kartki są już porwane dziecko zbiera je do ręki i delikatnie zdmuchuje na biały materiał – tak długo, aż ten cały pokryty będzie zieloną trawą.

Ćwiczenia ruchowe Nr 29 opisane 23 marca.

„Idzie Wiosna” - nauka wiersza Agnieszki Olędzkiej – słuchanie wiersza – ilustrowanie go mazakami (piktogramy). Dziecko rysuje: słońce, kwiaty, ptaszki, drzewa, dwie biedronki.

    Idzie wiosna słońce świeci.
    Na spacerek wyszły dzieci.
    Rosną kwiatki.
    Ptaszek śpiewa.
    Wieje wietrzyk.
    Szumią drzewa.
    Dwie biedronki się spotkały.
    O motylach rozmawiały.

Omówienie treści wiersza:

- jaka pora roku się zbliża?
- po czym poznajemy, że zbliża się wiosna?
- dokąd wybrały się dzieci?
- kto śpiewa w gałęziach drzew?
- ile biedronek spotkało się?
- o czym rozmawiały biedronki?

Próby recytowania rymowanki z magicznymi różdżkami ( patyczek z przymocowanymi paskami bibuły lub gazety). Dziecko powtarza rymowankę:

    „ Czary mary słońce świeci.
    Idzie wiosna patrzcie dzieci".
z jednoczesnym wykonywaniem ruchów.

Czary mary słońce świeci – dziecko zatacza w powietrzu koła.
Idzie wiosna patrzcie dzieci – dziecko wykonuje cztery ruchy z góry na dół.
Następnie, trzymając różdżkę na wysokości ust wykonuje wdech nosem i wydech ustami kierując strumień powietrza w stronę bibułki.

Cele:

- Doskonalenie pamięci.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie koncentracji i lepszego skupienia uwagi.

Dowolne ćwiczenia gimnastyczne wymyślone przez rodziców.

Cele:

- Zapoznanie się z zasadami zabawy „Rób tak – nie rób tak”.
- Kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
- Doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej.

Zabawy na powietrzu. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.

Dzieci starsze – zabawy i ćwiczenia matematyczne: Karta pracy 51 – przeliczanie, określanie liczebności i stawianie znaków: < , >.

23 marzec 2020 r.

Krąg tematyczny: " Czy to już wiosna ?"

Temat dnia: Strój dla wiosny.

Propozycja zabaw i zajęć dla dzieci. Ćwiczenie ruchowe Nr 29 poranne - "Wysportowany przedszkolak" Ćwiczenie z gazetą - Na podłodze rozkładamy gazety - dziecko biega między gazetami, przeskakuje przez nie. "Idziemy na zakupy" - dziecko trzyma gazetę przed sobą, gdy pokazujemy kółko zielone - swobodnie biega, gdy pokazujemy kółko czerwone zatrzymuje się. "Silny oddech" - dziecko siedzi na gazecie w siadzie skrzyżnym, gazetę trzyma na wysokości ust i dmucha wprawiając ją w ruch. "Podrzuć, złap" - zgniata gazetę, formuje kulkę i podrzuca ją do góry stając i stara się złapać. To samo wykonuje chodząc. Na koniec "rzut do celu" – rzuca kulki do pojemnika.

„Portret wiosny” - rysowanie kredkami – dziecko rysuje – można zainspirować je wierszem D. Gellner:

    OTO WIOSNA NA OBRAZKU
    GRZEJE USZY W SŁOŃCA BLASKU
    KWIAT JEJ ZAKWITŁ NA SUKIENCE
    I NA NOSIE
    I NA RĘCE
    SZPAK JEJ W BUCIE GNIAZDO UWIŁ
    CHOĆ O GNIEŹDZIE NIC NIE MÓWIŁ
    A NA PALCU SIADŁ SKOWRONEK
    I WYGLADA JAK PIERSCIONEK

Zachęcam do nauki tego wierszyka :)

Wspólne tańce i śpiewanie przy muzyce – może to być „Taniec kwiatów”, które dziecko narysuje, wytnie i zawiesi na szyi.

„Wiosenne rymowanki” - śpiewanie rymowanek na melodię „Panie Janie”

    Witaj wiosno, witaj wiosno
    Jak się masz? Jak się masz?
    Wszyscy Cię witamy, do nas zapraszamy.

    Zostań tu, zostań tu.
    Rosną kwiaty, kwitną kwiaty.
    Tu i tam, Tu i tam.
    Dużo kwiatów mamy, wszystkie je kochamy.
    Piękne są. Piękne są.

Malowanie farbami - „Suknia Pani Wiosny” - może być na białym płótnie lub na kartce. Zaprojektowanie wzoru na materiale, z którego będzie uszyta suknia Pani Wiosny. Mozna pokazać dziecku rózne materiały w różne wzory – porównywanie gatunków materiałów (cienki, gruby, śliski, rozciągliwy, sztywny). Rozmowa o tym, co można uszyć z materiału.

Osłuchanie z wierszem Agnieszki Olędzkiej „Spacer wiosny”

    Wyszła Wiosna na spacer
    w kolorowej sukience.
    W kapeluszu na głowie
    i z kwiatami w ręce.
    Słońce do niej się dzisiaj uśmiecha,
    żółty motyl siada na dłoni.
    A Wiosenka biegnie przed siebie
    i czerwone biedronki goni.

Rozmowa na temat wiersza – zadawanie pytań: - W jakiej sukience wyszła wiosna na spacer?
- Kto uśmiecha się do Wiosny?
- W jakim kolorze jest motyl, który usiadł na jej dłoni?
- Kogo goni Wiosna?

Obserwacje przyrodnicze w swoim ogródku. Wspólnie z rodzicami zakładanie zielonego ogródka – obserwacja jak będzie rosła cebula.

Cele zajęć:

Rozwijanie inwencji twórczej.
Zapoznanie z różnymi rodzajami materiałów.
Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Doskonalenie poczucia rytmu.
Umuzykalnienie.
Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

Nasze galerie